Analiza campaniei pentru Primaria Iasi (turul 2)

» Data: 17/06/2008 » Secţiunea: Despre scoala vietii si viata scolii

 marius_ursache_04500.jpg

L-am rugat pe Marius Ursache (foto) sa analizeze, pentru un articol publicat azi in Ziarul de Iasi, greselile majore ale candidatilor calificati in turul doi al alegerilor pentru primaria Iasului. Marius Ursache este fondator si director de creatie la Grapefruit, firma care creeaza branduri ale clientilor din intreaga lume, intre care Siveco, Antibiotice, The Cayenne Group, Kober etc. Iata mai jos analiza sa detaliata.

 Situatie

Era de asteptat un tur doi, si era de asteptat ca protagonistii sa fie domnii Oprea si Nichita. Cu toate acestea, fundalul pe care s-a desfasurat a fost unul plin de dezamagiri fata de clasa politica. Portretul politicianului roman e invariabil al unui oportunist corupt si rupt complet de responsabilitatea fata de votanti, ceea ce a dus la un procent mare de nehotarati si la o prezenta la vot care ar trebui sa fie perceputa ca un vot de blam pentru candidati. Insa acesti nehotarati au fost marea miza in batalia pentru Primarie. Si daca tot a zis Dl. Nichita de meci, imi permit sa atribui puncte la mai multe etape.

Candidatii

Gheorghe Nichita are experienta unui interimat, a unei campanii din 2004 (nu foarte dificile, ce-i drept) si a unui mandat de patru ani in Palatul Roznovanu. Ruperea de aripa conservatoare a PSD reprezentata de senatorul Solcanu i-a adus un potential politic pe care, din pacate, n-a reusit sa-l capitalizeze. La fel si succesul Poli Iasi, un succes care a aparut mai mult ca o ambitie personala decat ca o grija pentru oras. Aceste puncte forte au fost contrabalansate serios de suspiciunile de coruptie (inclusiv posibila luare in colimator de catre DNA), de lipsa unor schimbari vizibile in administrarea orasului, de proiecte lasate balta si de un set de prioritati diferit de necesitatile orasului.

Dumitru Oprea, desi lipsit de experienta politica, a avut in spate succesul numit Universitatea Alexandru I. Cuza, unde a demonstrat ca educatia este nu doar un punct forte in imaginea orasului, ci si comercial (Universitatea este in momentul de fata una dintre cele mai profitabile institutii din Iasi si cea mai bine cotata din tara). Experienta alegerilor europarlamentare (o competitie benigna si lipsita de interes pentru cetateni) nu i-a folosit in campanie, insa handicapul major cu care a pornit a fost lipsa de notorietate in randul populatiei.

Scor Nichita–Oprea 0–1

Strategii:

Daca definim termenul strategie intr-un sens suficient de larg pentru ca sa putem spune ca au existat strategii de campanie, o strategie ar insemna viziunea, tacticile si actiunile prin care poti atinge un scop urmarit. Tactici si actiuni au existat din plin, insa (cel putin privit din afara), viziunea a lipsit cu desavarsite. As spune ca e o meteahna a clasei politice, si ar fi scuzabil, insa vina cade si asupra consultantilor. E foarte riscant intr-o batalie de asemenea proportii sa te lasi batut de vant, sa improvizezi amatoriceste si sa te trezesti implicat intr-o batalie “ba tu–ba tu” in care potentialul de a pierde imagine e foarte mare.

Dupa cum spuneam, n-am vazut deloc viziune. Dl. Nichita ne spune foarte vag ca mai are nevoie de timp sa se ocupe de 12 lucruri la fel de vagi (n-am inteles ce cauta educatia in lista). In rest, tacere malc. Sincer, ideea de a bate toba pe acest slogan prea suna a scuza pentru cineva preocupat de subiect. Insa, majoritatea votantilor fac parte din categoria ignorantilor, si singurul punct pe care il apreciez in strategia Dlui Nichita e ca a stiut sa se concentreze pe votantii pe care ii avea si pe cei care putea sa-i convinga. Adica Dacia si Alexandru, in primul rand. Nu in ultimul rand, asocierea cu Dl. Simirad a insemnat o confirmare importanta pentru Dl. Nichita.

Pe de alta parte, Dlui Oprea i-a lipsit aceasta strategie complet. Toata campania Domniei Sale a fost un sir de reactii la contra-candidati. Mesajul central, “Deschide Iasul” a fost foarte vag, si departe de a fi convingator pentru categoria de nehotarati. Integrarea europeana e unul dintre cele mai de jos lucruri pe agenda zilnica a unui cetatean, mult sub strazi, fotbal, taxe locale, circ si paine. Dl. Oprea a batut aproape degeaba cartierele Dacia si Alexandru, incercand sa convinga votantii Dlui Nichita. Ar fi fost mai bine daca s-ar fi concentrat pe mesaje relevante, in loc de batut apa in loc pentru notorietatea unui slogan. O greseala fantastica a fost asocierea cu Dan Carlan, eternul perdant al campaniilor din ultimii 15 ani si un personaj politic controversat. Asocierea cu Irina Schrotter si preluarea votantilor sai a fost benefica pana in momentul in care a anuntat ca o va numi city manager—o greseala care a indepartat o parte dintre votantii Domniei Sale si a oferit o ocazie perfecta pentru Dl. Nichita care s-ar putea sa fi castigat alegerile datorita acestei greseli.

Scor Nichita–Oprea 1–0
(total 1–1)

Mesaje si discurs:

Desi nu e parte din “meci”, l-as mentiona apreciativ pe Dl. Adomnitei, care la nivel de mesaje a avut una dintre cele mai coerente campanii la nivel de mesaje vizuale si verbale.

La nivel vizual, comunicarea celor doi finalisti a fost submediocra, cu mesaje aglomerate sau neclare, fotografii cu atitudini inchise, reci si o lipsa de unitate. E scuzabil doar prin prisma crizei de specialisti in comunicare vizuala in Iasi. O singura tactica iese in evidenta (lovitura clar sub centura)—e vorba de caricaturile denigrante care au impanzit orasul in care Dl. Oprea e prezentat ca lacheul Dnei Schrotter si al Dlui Carlan.

La nivel de discurs, Dl. Nichita a fost benign. Nici eu in locul Domniei Sale nu as fi mers mai departe, avand in vedere ca majoritatea disputelor au fost oricum oportunitati excelente de atac pentru Dl. Oprea.

In schimb, Dl. Oprea a dezamagit foarte mult. Votantii convinsi (inclusiv personal din Universitate) au fost socati de atitudinea acestuia in talk-show-ul in care l-a facut “haimana” pe Dl. Adomnitei, de promisiunile de autostrazi subterane cu opt benzi (mie personal mi-au adus aminte de vaporasele pe Bahlui promise de Dl. Carlan in campania trecuta), de promisiunea de a oferi jobul de city manager Dnei Schrotter si de multe alte iesiri necontrolate din discursul Domniei sale. A fost exact ceea ce NU isi doreau cei care l-ar fi votat.

Scor Nichita–Oprea 1–0
(total 2-1)

Greseli majore:

Le mentionez doar pe cele pe care le-am observat. Cu siguranta am pierdut “faze” din meci.

Dl. Nichita:


Dl. Oprea


Scor Nichita–Oprea 1–0

Scor final meci Nichita-Oprea 3–1.
Dl Nichita se califica pentru mai departe, pe merit (in fine, pe meritul consilierilor de campanie)

Concluzii:

Am fost intrebat ce as fi facut daca as fi avut implicare in campanie.
Vorbind la modul general, as fi tinut sa aduc aminte candidatului ca victoria nu depinde doar de acea luna de campanie. Un brand (inclusiv unul politic, desi are probleme de garantie si de calitate mult mai mari decat unul de raft) se construieste in timp. Daca vrei sa castigi la sigur, trebuie sa fii diferit si relevant. Adica altfel si cum vor “clientii” tai, alegatorii. Trebuie sa ai un plan clar, realist si sa demonstrezi ca poti sa-l aplici cu succes. Si sa-l bagi in capul alegatorilor tai.

In primul rand, as afla ce vor alegatorii. Ce conteaza pentru ei, cu adevarat. Si as incerca sa construiesc o strategie care sa tina cont in primul rand de asta. As sfatui candidatul sa aiba curaj sa isi asume promisiuni realiste. Nu sa deschida orasul sau sa ceara mai mult timp, ci sa vorbeasca oamenilor pe baza nevoilor lor. Care sunt altele pentru un taximetrist, un pensionar si un medic.

Nu m-as baza in nici un caz doar pe o strategie in care fiecare miscare sa fie doar o reactie la ce face contra-candidatul. Nu m-as bate pe terenul lui, cu armele lui, ci as incerca sa ofer o alternativa diferita, nu la fel.

Mai concret:

L-as fi incurajat pe Dl. Nichita sa isi asume macar o parte din esecurile minore pe care concurenta are dovezi clare. O astfel de atitudine poate genera un val de simpatie publica extrem de benefica, mai ales daca e insotita de solutii clare pentru a evita acele esecuri. Managerii cei mai populari si cei mai sustinuti sunt cei care recunosc ca greseala e umana.

Pe Dl. Oprea l-as fi sfatuit sa se bazeze mai putin pe crearea de notorietate cat pe o victorie prin votul impotriva adversarului. M-as fi comportat asa cum se asteapta cei care l-ar fi votat, adica integru, demonstrand ca sunt un mult mai bun manager decat Dl. Nichita. As fi demonstrat toate greselile acestuia, as fi profitat de toate nerealizarile, oferind o solutie clara, simpla si la obiect, nu fantezii de genul autostrazilor subterane.

Insa, ca intotdeauna, viata bate filmul si niciodata socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ. Opiniile de mai sus imi apartin si sunt bazate pe o observatie externa a campaniei, fara date din culise. Sper insa, ca aceasta campanie sa fi fost o lectie dura pentru ambii candidati. Din care sa beneficieze cetatenii Iasului, care merita mai mult.


» Citiţi şi alte articole din secţiunea: Despre scoala vietii si viata scolii

Comentariile sunt dezactivate.

© 2008 Emilia Chiscop | Ziarul De Iasi